top of page

Re-integratie 2e spoor

 

Een jaar na de 1ste ziektedag van een medewerker wordt een werkgever geacht een 2de spoor traject in te zetten, mits de bedrijfsarts nog benutbare mogelijkheden ziet. Een werknemer ziet zichzelf vaak liever terugkeren bij de huidige werkgever. Maar als dat niet kan, is een spoor 2 traject onvermijdelijk. Op dit specialistische gebied ben ik graag van dienst, in samenwerking met id Plein.
Spoor 2 biedt geen ruimte voor amateurisme


Spoor 2 re-integratie is een specialisme. Een traject dient nauwgezet aan alle regels te voldoen die de wet Poortwachter stelt. Alleen zo kan voorkomen worden dat u als werkgever een loonsanctie opgelegd krijgt. Die loonsanctie kan oplopen tot een salarisdoorbetaling van 12 maanden. Dat is daarom geen kwestie om lichtzinnig mee om te gaan.

 

Een spoor 2 traject vraagt ook veel ervaring in het begeleiden van mensen in een complexe situatie. Werknemers die zijn uitgevallen, verkeren in een kwetsbare en onzekere positie. Een goede persoonlijke coaching biedt iemand weer perspectief zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Dat maakt het uiteindelijk zowel voor de werknemer als voor de werkgever een stuk makkelijker, als afscheid nemen onvermijdelijk blijkt.

 

id Plein zet in het hele land specialisten in op het gebied van de Wet Poortwachter en spoor 2 re-integratie; daarvan ben ik er één. Wij zien de kandidaat gedurende de eerste 6 weken wekelijks, daarna minimaal per 2 weken. Tussendoor hebben we telefonisch contact of contact per e-mail met de kandidaat.

Onze elementen van een 2e spoor re-integratietraject

Ook een spoor 2 traject is maatwerk. Door de persoonlijke inzet van de coach en de relevante elementen, bouwen we het ideale traject op voor werkgever en werknemer. Die elementen zijn:

  • Een sterke focus op de mogelijkheden: Als coach vanuit id Plein denken wij in oplossingen. Gedurende de re-integratie spoor 2 onderzoeken kandidaten in welke functie kennis, competenties en vaardigheden tot zijn recht komen. Hiervoor zetten wij o.a. loopbaantesten in.

  • Specialistische ondersteuning: Om kandidaten de beste begeleiding te bieden gedurende 2e spoortrajecten, voeren gespecialiseerde loopbaanprofessionals de trajecten uit. Wij hebben kennis van wet- en regelgeving omtrent spoor 2 en beschikken over een breed netwerk. Waar zinvol en mogelijk schakelen we specialisten in met specifieke kennis van de fysieke of psychische belemmering, of meerdere jaren ervaring in de branche.

  • Een pragmatische aanpak: In de beginfase van het traject besteden we veel aandacht aan sollicitatievaardigheden. Hierin werkt de kandidaat aan een juiste zoekrichting, een opvallend cv en LinkedIn profiel en weet hij of zij diens persoonlijk toegevoegde waarde te verwerken in de sollicitatiebrieven. Door het inzetten van ons persoonlijke  netwerk creëren wij als coaches directe ingangen bij werkgevers. Voor netwerkgesprekken, verkennende stages en vacatures. Zo bouwen we aan een goed doortimmerd dossier en begeleiden wij kandidaten succesvol naar duurzaam passend werk. 

  • Duurzaam passend werk: Als de kandidaat een nieuwe werkplek vindt, blijven we als  loopbaanprofessional beschikbaar als sparringpartner. Zo ondersteunen we de kandidaat om van de functie een duurzaam succes te maken.

  • Transparantie voor werkgever en werknemer: Als opdrachtgever behoudt u altijd de regie over het traject. U kunt inloggen in het klantvolgsysteem van id Plein. Dit op maat ontwikkelde systeem biedt u de kans het traject van begin tot het eind te volgen. U heeft in één oogopslag overzicht van de re-integratie-inspanningen van uw medewerker. U ziet wanneer de afspraken hebben plaatsgevonden, welke notities de loopbaancoach hierover maakt en u heeft een overzicht van alle rapportages.

  • Een sluitend dossier: In het licht van de Wet Poortwachter is een sluitend dossier zeker niet onbelangrijk. Als na 2 jaar ziekte de inspanningen niet voldoende beoordeeld worden door het UWV, kan de werkgever een loonsanctie krijgen. Door vroegtijdig te starten, en intensief op werk gericht te zijn, hebben we in vrijwel alle trajecten een loonsanctie kunnen voorkomen.  

bottom of page